Het belang van SEO in een recruitment marketing campagne?

Wanneer we spreken over Recruitment Marketing (niet te verwarren met job marketing) gaat het vaak om de korte termijn. Korte termijn resultaten moeten vaak de uitkomst bieden op lange termijn personeelstekorten binnen een bedrijf. Een bedrijft bijvoorbeeld een tekort een helpdeskmedewerkers en zou dit probleem liever vandaag dan morgen opgelost zien. Dat betekent dat er via kanalen als Instagram, TikTok en LinkedIn flink geadverteerd kan worden om op korte termijn sollicitanten te genereren.

Voor bedrijven die de lange termijn willen laten prevaleren boven de korte termijn is het verstandig om SEO in te zetten. In dit artikel hebben we het dan over Search Engine Optimization via Google. Search Engines zoals Bing laten we even buiten beschouwing. Door bijvoorbeeld een werken-bij website zodanig te optimaliseren kunnen er op lange termijn structureel via het organische Google verkeer sollicitanten worden geacquireerd. Vaak liggen de kosten per sollicitanten dan aanzienlijk lager dan via een Recruitment Marketing campagne. Dat komt voornamelijk doordat het organische verkeer dus organisch binnenkomt. Wat betekent dat er geen kosten zitten verbonden aan de klik vanuit de zoekmachine.

Hoe behaal je recruitment resultaten met SEO?

Om verkeer vanuit Google te genereren zijn er een aantal zaken die goed ingericht moeten worden. Wanneer dit goed is ingericht ben je al een heel eind op weg.

  • Intergratie van Google for Jobs.
  • Vacaturepagina (bij voorkeur via WordPress en een Yoast Plugin voor de Meta beschrijvingen van de vacatures).
  • Focus zoekterm voor de vacaturepagina.
  • Linkbuilding.

Hoe kan je in de zoekmachines gevonden worden als werkgever?

Er zijn verschillende soorten zoektermen waarmee je als werkgever gevonden kan worden.

Vacature titels

Denk hierbij aan iemand die zoekt naar een specifieke baan bijvoorbeeld als ”projectleider duurzaamheid”. In dit geval zoekt een kandidaat naar bedrijven en job boards die vacatures publiceren als ”projectleider duurzaamheid”.

Vacature categorieën

Denk hierbij aan een werkzoekende die in een specifieke sector aan de slag zou willen gaan zoals de duurzaamheid. Deze persoon zoekt dan op bijvoorbeeld ”duurzame vacatures”.

Bedrijfsnaam

Stel een kandidaat hoort dat bij bedrijf X vacatures beschikbaar zijn als projectleider duurzaamheid. Echter heeft de kandidaat er zelf geen directe contacten. Wat doet hij of zij dan? De website bezoeken en kijken of de vacature op de website staat vermeld. Logisch natuurlijk! Alleen de website moet dan wel eenvoudig gevonden worden in de zoekmachine. Eigenlijk moet het ook vanuit de zoekmachine mogelijk zijn voor de kandidaat om te zoeken op ”bedrijfsnaam + vacaturenaam”. Waarbij de link naar de vacature direct voorbij komt in de resultaten.

Intergratie Google for Jobs

Verkeer vanuit Google naar jouw vacature krijgen is nog nooit zo makkelijk geweest als nu. Door een juiste inrichting van de website en vacatures komen alle vacatures automatisch in het Google for Jobs verkeer terecht. Dit is op dit moment binnen de recruitment SEO het meest laaghangende fruit dat er beschikbaar is. Het is namelijk nog niet mogelijk om te adverteren in Google for Jobs. Dat betekent dat er op dit moment voor alle vacatures een gelijke kans is.

Het is daarom belangrijk om optimaal gebruik te maken van deze mogelijkheid. Zeker voor bedrijven met tientallen vacatures kan het heel veel opleveren. Het is dan ook verstandig om samen met de beheerder van de website deze koppeling na te kijken. Komen alle vacatures op de website in Google for Jobs terecht of enkel een aantal? In principe zouden alle vacatures zichtbaar moeten zijn in het organische verkeer.

Heb je niemand die je hierbij kan ondersteunen? Neem dan even contact met ons op via [email protected]. Dan kunnen wij de koppeling voor je nakijken en eventueel in orde maken.

Vacaturepagina en een goede Site Structuur

Wil je gevonden worden via Google op jouw vacatures? Dan moet je beginnen met een vacaturepagina. Dit klinkt misschien heel logisch maar het is voor veel bedrijven niet vanzelfsprekend. In de praktijk zien wij namelijk dat veel bedrijven hun vacatures publiceren op een contactpagina of over-ons pagina.

Het is probleem hiermee is dat een zoekmachine in dit geval niet goed kan begrijpen dat het een pagina met vacatures betreft. Wanneer jouw concurrenten wel met losse vacaturepagina’s werken die ook nog eens zijn geoptimaliseerd dan kom je gewoon niet hoog in de resultaten van het zoekverkeer.

Een goede site structuur voor vacatures ziet er als volgt uit: www.websitenaam.nl/vacatures/. en stel de organisatie heeft veel software developers nodig dan zouden die vacatures gepubliceerd moeten worden onder de volgende pagina: www.websitenaam.nl/vacatures/software-developer/.

Op de laatste manier begrijpt Google dat er op deze pagina vacatures voor software developers gevonden moeten worden.

Focus zoekterm voor de Vacaturepagina

Vervolgens is het belangrijk om de vacaturepagina’s te optimaliseren via Google. Dat betekent de pagina zodanig in elkaar zetten met content, meta beschrijvingen, H1/H2/H3 headings dat Google heel makkelijk doorkrijgt waar de pagina over gaat. Dit geldt zowel voor de vacature pagina zelf als de sub categorieën zoals de /vacatures/software-developer/ hierboven beschreven.

Linkbuilding

Het laatste en misschien nog steeds één van de meest belangrijke onderdelen van SEO is linkbuilding. Met linkbuilding zorg je ervoor dat andere (relevante) websites naar jouw website/landingspagina verwijzen. Google hecht hier nog steeds ontzettend veel waarde aan. Door linkbuilding goed aan te pakken (in combinatie met de punten hierboven) kan jouw pagina structureel gaan scoren op specifieke zoektermen.

Stel jouw onderneming levert diensten omtrent Salesforce en is continu op zoek naar nieuwe salesforce engineers. Het is dan ontzettend waardevol wanneer je structureel gevonden kan worden op de zoektermen zoals: ”Salesforce Engineer Vacatures” en ”Salesforce Engineer”.

Recruitment SEO uitbesteden?

Het team achter Recruitmentblog.nl is gespecialiseerd in het optimaliseren van vacatures en vacaturepagina’s in Google. Dit doen wij voor verschillende bedrijven in verschillende sectoren? Wil je hierbij geholpen worden? Neem dan even vrijblijvend contact met ons op via [email protected].

Wij bouwen dagelijks aan verschillende job boards en recruitment websites die wij helpen bij het genereren van meer organische Google verkeer.

Vacature Plaatsing

Plaats een recruitment vacature/opdracht in ons netwerk! 

Ontvang onze nieuwsbrief!